Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

Ny med diabetes

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Unge
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
Lullepige
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 21. nov 2011
Geografisk sted: Fyn

Indlæg Ny med diabetes Besvar, med citat
Skrevet: 21/11 2011 13:59

Hej alle.

Jeg er en ung pige på 20 år, som har fået konstateret diabetes for knap 3 uger siden. Jeg har været en del syg, og lægerne har ikke haft nogen forklaring på hvad det skyldes. Lægen opdagede min diabetes ved en rutine undersøgelse, jeg var til, da jeg er begyndt at besvime uden videre - er dog ved at blive undersøgt for dette også. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig. På den ene side synes jeg det er så frustrerende pludselig at få konstateret diabetes, men på den anden side er jeg også lettet over at man har fundet ud af det i så tidlig en alder.
Jeg får på nuværende tidspunk ingen medicin, men har fået af vide at jeg skal i behandling. Jeg tænker selvfølgelig allerede nu på hvad jeg selv kan gøre, medhensyn til kost og motion.
Udover min diabetes har jeg også hyperglykæmi - altså for højt blodsukker, for højt stofskifte og så fungere min skjoldbuekirtel ikke som den burde. Puha synes godt nok der er mange ting, jeg pludselig skal tænke på. Åh ja, jeg håber altså det hele bliver lettere med tiden.

Men siden jeg er ny med dette, så synes jeg det kunne være rigtig rart at få kontakt med andre, som står i samme situation som mig.

Kram Louise
Jokke
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 13. aug 2011
Geografisk sted: Nærum

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/11 2011 21:30

Nu er det godt nok ved at være 6 år siden jeg selv stod i samme situation, men føler med dig, og bare rolig det bliver lettere med tiden Smile

Er det en type 1 eller 2 du menes at have?

Hvad angår kosten så er der flere skoler, bygget på hver sine teorier, men generelt gælder det om at enten udskifte de simple letnedbrydelige kulhydrater, med mere komplekse af slagsen (fiberrigt brød osv.) eller forsøge at undgå dem i så vid udstrækning som muligt og i stedet blot spise kød og grønt. Men jeg er sikker på at du vil få diætister stillet til rådighed, der kan uddybe det i detaljer.

Motion er sundt, men er det type 1 du har fået skal du være meget opmærksom på at motionen påvirker din insulinfølsomhed (hvor godt insulinen virker), hvilket påvirker hvor meget insulin du skal tage, men da det ikke er noget man kan gå ind og måle på, kan det give anledning til lave blodsukre indtil man lige finder ud af hvad der virker for en.

Jeg håber også du har en familie der bakker op om dig, men du er velkommen til at skrive en besked hvis du har lyst til en snak med en på din egen alder Smile
Vis brugerens profil Send privat besked
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 21/11 2011 22:42

Alting kan synes uoverskueligt i starten, det bliver helt sikkert bedre med tiden.
Jeg forstår dog ikke at du efter 3 uger stadig ingen medicin har fået imod diabetes'en, hvordan kan det være?

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
Sofie92
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 23. mar 2010
Geografisk sted: Sydfyn

Indlæg Erfaren hjælper Besvar, med citat
Skrevet: 22/11 2011 12:13

Hej du,
puha lyder hårdt!
Jeg står godt nok ikke i samme situation som dig, har derimod haft diabetes i 14 år. Men vil hellere end gerne dele ud af min erfaringer og gode råd, så skriv her eller privat besked hvis du har noget specifikt at spørge om eller bare vil snakke Smile

Desuden kan for højt blodsukker og besvimmelse jo, i høj grad, være pga. din diabetes!

Mvh Sofie
Herligt
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 18. jan 2010
Geografisk sted: Århus

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 22/11 2011 19:03

Puha for en omgang!

Jeg er osse en 20 årig pige, jeg fik konstateret diabetes 1 for næsten 3 år siden, når jeg tænker efter (wow, det er længere siden end jeg lige troede!)

Jeg blev indlagt d. 30 december, og jeg stod og skulle til kæmpe nytårsfest dagen efter som jeg havde betalt en formue for, samt jeg havde indkøbt ny kjole, sko osv. Det kom jeg jo så ikke.

Men hvis du trænger til opmuntring fra en der har et rimeligt afslappet forhold til sin diabetes, så kan du skrive en privatbesked til mig Smile
Tilbage til toppen
Lullepige
Type 2 diabetes
Type 2 diabetes
Indmeldt: 21. nov 2011
Geografisk sted: Fyn

Indlæg Tusinde tak Besvar, med citat
Skrevet: 25/11 2011 11:07

Tusinde tak for de positive og opmundrende ord fra Jer allesammen Smile
Jokke: Jeg har fået type 2 diabetes.
KennethBr: Jeg forventer at skal påbegynde medicin engang i næste uge, da jeg har en aftale på OUH mandag.
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Unge
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group