Diabetesdebat  Diabeteschat.dk
Menu
ForsideForside
Mest læste indlægMest læste indlæg
Lavt blodsukkerLavt blodsukker
LevemirLevemir
Merudgifter - lad os lave en liste!Merudgifter - lad os lave en liste!
Hjælp til merudgifter § 100Hjælp til merudgifter § 100
Jeres langtidsblodsukkerJeres langtidsblodsukker
Sidste nye indlægSidste nye indlæg
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
[uden titel][uden titel]
Innovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordiskInnovationprojekt SDU i samarbejde med novo nordisk
Er du her for første gangEr du her for første gang
...tilmeld dig inden login
LoginLogin
TilmeldTilmeld
Spørg moderatorSpørg moderator
Teknisk hjælpTeknisk hjælp
SøgSøg
Har du brug for faglig rådgivning?
Spørgsmål og svarSpørgsmål og svar
Spørg eksperterneSpørg eksperterne
Spørg brevkassenSpørg brevkassen

afslag på orlov til skolestart

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
forvirret123
Pårørende til type 1 diabetes
Indmeldt: 18. mar 2011

Indlæg afslag på orlov til skolestart Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2011 15:05

hej

vi har lige fået afslag på orlov til vores søns skolestart, hospitalet syntes man skal bruge 14 dage på at følge med sønik i skole altså til måltiderne for at sætte lærer og sfo personale ind i sagerne..

men der kom et fint afslag fra kommunen og nu har vi fået af vide at alle i århus kommune får afslag på orlov til skolestart selvom at sygehuset anbefaler det..

så er der nogle der har en ide til hvordan man letter hans skolestart uden at skulle bruge 14 dages ferie på det..

han har kun haft diabets 1 siden feb. i år

så han er i honeymoonnu hvilket ikke gør tingene nemmere
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2011 16:52

Nu kender jeg slet ikke reglerne/paragraferne angående det her, men er det individuel afgørelse fra sag til sag og kommunerne imellem, eller er der nogle generelle retningslinier angående dette?
Håber det lykkes for jer.

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
forvirret123

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2011 18:32

hej

der er desværre ingen retningsliner på dette emne det sagde sygeplejersken nemlig at de savnede der var så at uanset hvor i landet man boede så havde man ret til de samme ting
Tilbage til toppen
denmil
Indmeldt: 06. feb 2011

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 03/07 2011 23:42

Forstår altså ikke at det ikke er en selvfølge Sad
Nu hvor vi er omkring "skolesnak"..hvad gør i forældre så?Hvilke forventninger har i forældre til pædagoger og lærer?
Vores søn står overfor et skoleskift efter ferien..(men jeg er da heldigvis på barsel endnu)...Jeg har altså ikke så store forventninger..vil hellere blive positivt overrasket Very Happy
Vi har været på skolen for at se den og i samme ærinde fik vi at vide at vores søn IKKE kunne komme med skolen på koloni pga. sin diabetes...(3 overnatninger kort efter skolestart)
mvh
Tilbage til toppen
KennethBr
Type 1 diabetes
Type 1 diabetes
Indmeldt: 15. jul 2010
Geografisk sted: København

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/07 2011 6:11

Det lyder helt hen i vejret, øv.
En anden mulighed er vel at man tager ferie for at kunne få kørt sit barn godt ind i skolen.

Type 1 og Facebook? Chat med andre type 1'ere i lukket gruppe her
Tilbage til toppen
mullemor
Indmeldt: 26. mar 2009

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 04/07 2011 9:08

Ved ikke om det kan bruges til noget, kommer selvfølgelig an på hvilken overenskomst man hører under......

Men en løsning på nogle af dagende kunne evt være afspasering eller omsorgsdage.
Eller hvad med Barns første + anden syge dag???....Ved godt at den er lidt mere hårdfin Confused

Har selv valgt at afspasere.....men jeg har også rigtig mange timer der SKAL afholdes.

Mvh Mullemor
Tilbage til toppen
THG
Indmeldt: 21. jun 2009
Geografisk sted: Århus

Indlæg Afslag Besvar, med citat
Skrevet: 04/07 2011 12:43

Hej

Jeg ville anke denne afgørelse. Det er nyt at Århus Kommune er begyndt at give afslag. Vi fik nemlig orlov sidste år ved skolestart, og jeg ved andre har fået det sidste år.

Jeg kender til andre som har fået afslag i år, og Århus Kommune henfører til at dem som tidligere har fået orlov er sket ved en fejl.

Som sagt. I skal anke sagen. Jeg har kendskab at det er der andre som gør.

Det er simpelthen hul i hovedet hvis I ikke får orlov. Vi ville ihvertfald ikke have været foruden.
Tilbage til toppen
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg skolestart koloni Besvar, med citat
Skrevet: 04/07 2011 15:40

Dybt urimeligt at dit barn ikke må deltage. Det ville jeg klage over. Min datter har været afsted og det gik. Dog ikke uden problemer men det var fordi hendes pumpe gik i stykker. Hun og hendes lærer klarede det fint.

I øvrig har jeg en ven hvis datter lider voldsom af allergi - på grænsen til at være livsfarligt. Hun har lige været på ferie med sin SFO intet problem.
Men de havde dog fået sådan en pen/sprøjte med som kunne bruges hvis hun fik åndedrag besvær.

Så det handler om at gører SFO /Skole trykke. Masser af undervisning og kontakt telefon nr.

Mener i øvrigt at jeg har set på diabetes.dk en længer redegørelse for hvilke forventninger/krav man kan have til skolen/SFO prøve at find den.

mvh

Laila
Tilbage til toppen
forvirret123

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/07 2011 15:27

har også sagt til sagsbehandleren at vi ikke er tilfredse og godt vil ingive en klage men ved ikke helt hvad man skal skrive i sådan en klage, og så tager det jo bare så lang tid så vi ikke kan nå at få svar inden at vi har brug for det ;0)

men ja man burde jo nok klage og så bare blive ved til de kan forstå at man ikke syntes at det er acceptabelt

men igen hvad skriver man i sådan en klage
Tilbage til toppen
Laila
Indmeldt: 19. jan 2008

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 06/07 2011 23:24

jeg er ikke den rette til at hjælpe med at formulere en klage.

Men har du i det hele taget fået en klage vejledning. Det mener jeg faktisk at man skal.

Prøv evt. at kontakt diafonen på www.diabetes.dk der kan du måske få hjælp.

mvh

laila
Tilbage til toppen
forvirret123

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 07/07 2011 18:59

hej
ja der er en klagevejledning vedlagt afslaget og jeg har netop lige skrevet en klage som bliver afleveret skriftelig i morgen og så må vi jo håbe på det bedste og har tænkt os at følge det helt til dørs da det ikke kan være rigtigt at man skal bruge 14 dages ferie på en søns skolestart.

de skriver i afslaget at skolen/sfo kan få en diabetes læge ud i 1½ time til at lærer dem om diabetes og det er ifølge dem nok til at passe på et diabetes barn....

jeg bliver helt vred når jeg nu har skrevet den klage og over at de ikke tager børns helbred alvorligt, så tror lige der skal en lang gåtur til at få det hele på plads igen ;0)
Tilbage til toppen
LAN
Indmeldt: 07. jul 2011

Skrevet: 07/07 2011 19:59

Vi har også fået afslag på tabt arbejdsfortjeneste ved skolestart, men har anket sagen og sender løbende nye argumenter. Det er en helt grotesk afgørelse og vi er noget frustrerede over uvidenheden omkring diabetes, skolestart og mangel på generelle anbefalinger. Mad

Vi kan ikke aflevere uden at bruge tid på praktisk træning af SFO og skole og bliver derfor nød til at tage orlov uden løn.

I Århus har de ud fra en mundtlig redegørelse fra Skejby sygehus fået den opfattelse, at Skejby sygehus ikke mener, at der er behov for yderligere tid til indkøring fra forældre pånær den første dag, hvor de forventer at forældrene er der alligevel.

Vi kæmper til den bitre ende.
Tilbage til toppen
Jens Erik
Indmeldt: 03. jun 2010
Geografisk sted: Region Sydjylland

Skrevet: 10/07 2011 8:48

Jeg ville tage en snak med skolen - det hænger også sammen med hvor meget lærerne og SFO-personalet kender til diabetes. Er skolen usikker er dette et væsentligt argument at bruge overfor kommunen.

Den enkelte lærer er ikke forpligtiget til at give insulinindsprøjtninger, og det bedste for dit barn er at både barnet og skolens personale er trygge - tag en snak med skolelederen; dette kan også give dig en afklaring om skolens viden om D1 - det kan være at de er helt klar tl at tage i mod dit barn efter nogle instrukser fra Jer - eller også kan en udtalelse fra skolen måske være medvirkende årsag til at overbevise kommunen om at du skal have orlov ifm skolestart.

Da vores datter på dengang 7 år kom tilbage til 0. Klasse i juni måned sidste år efter at have fået konstanters diabetes havde 0. Klasse-lærerne ikke den store brug for introduktion til D1 da de kendte til det i forvejen.

Efter sommerferien fik min bedre halvdel orlov i 3 dage da min datter startede i 1. Klasse, da hendes lærere her ikke havde erfaring med D1.
Tilbage til toppen
forvirret123

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 10/07 2011 11:47

hej

vi har talt med skolen og sfo og de er ikke klædt på til at modtage en med diabetes de vil meget gerne give insulin hvis de får en ordentlig oplæring..

vi har anket sagen og håber at vi får dækket vores omkostninger ved at holde fri i 14 dage men uanset hvad så holder jeg fri i 14 dage det er jo trods alt ens barns helbred ;0)

men tak for alle de svar der er kommet og det lyder godt at der er flere en os der anker sagen så kan det jo være at der sker noget i århus kommune
Tilbage til toppen
forvirret123

Indlæg Besvar, med citat
Skrevet: 24/11 2011 20:13

så er vi igang med anke nummer 2 da vi har fået endnu et afslag
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Diabetesdebat -> Pårørende
Side 1 af 1

Version 1.5e - Produced by Agentor Systems - Based on phpBB © 2001, 2005 phpBB Group